Etusivu / Taloudellinen katsaus / Alueyhtiöt / Kainuu-Koillismaa
kainuukoilismaa_TJ.jpg

Toimitusjohtajan katsaus

 

LähiTapiola Kainuu-Koillismaan toimialue kattaa Kainuun ja Koillismaan. Alue on suuri, mutta LähiTapiolan palvelut ovat lähellä lähes joka kunnasta löytyvän toimiston ansiosta.

LähiTapiola Kainuu-Koillismaan toimintaympäristöstä tekee haastavan muuttotappio ja asukkaiden ikääntyminen. Silti toimialue on elinvoimainen. Matkailun näkymät ovat edelleen myötätuulessa. Vuokatti on saanut maailman suurimman sisäaktiviteettipuistonsa AngryBirds -brändillä. LähiTapiola on yksi Vuokatin AngryBirds Activity Parkin pääyhteistyökumppaneista.

Yhdistyminen etenee suunnitellusti

Vuoden 2012 suurimmat strategiset haasteet olivat luonnollisesti integraation onnistumisessa. Yhdistyminen on edennyt johdonmukaisesti ja onnistunut erinomaisesti osaavan henkilöstön ja sitoutuneen hallinnon avulla. Markkinat ovat ottaneet muodostuvan alueyhtiön hyvin vastaan. Organisaatiokulttuurien yhteensovittamisen haasteena on karistella harteilta pitkiä perinteitä ja totuttuja tapoja, löytää parhaat toimintamallit asiakkaiden eduksi ja kehittää niistä LähiTapiolan strategian mukainen tapa toimia.

Merkittävinä muutoksina voidaan pitää henkilöstön siirtymistä työskentelemään yhteisiin toimitiloihin Kajaanissa, Kuhmossa ja Kuusamossa vuoden 2012 aikana. Alueyhtiön strategian ja uusien yhteisten toimintamallien rakentamisen pohjaksi on laadittu laaja perusselvitys alueyhtiöstä. Henkilöstö ja hallinto ovat osallistuneet vahvasti strategian luomisprosessiin, jolla on varmistettu sen sisäistäminen ja toimintaan siirtäminen.

Tavoitteena 48 prosentin markkinaosuus henkilöasiakkaissa

Markkinatilanne Kainuu-Koillismaan alueella on hyvin samantyyppinen kuin koko ryhmässäkin. Ristiasiakkuuksia pankin ja vakuutustoiminnan kilpailijoiden kesken on runsaasti. Yleisen trendin vastainen toimintamallimme tarjota vahva henkilökohtainen palvelu toimipaikoistamme on ylivoimainen etu verrattuna kilpailijoihimme.

Tavoitteena vuodelle 2013 on kokonaispalvelujen laadukas tuottaminen eli vahinkovakuuttamisen markkina-aseman säilyttäminen, pankin monipuolinen kasvu ja korvaustoiminnan monikanavaisen palvelun varmistaminen.

Haemme kasvua erityisesti henkilöasiakas-liiketoiminnasta, henkilöturvaan liittyvistä ratkaisuista sekä pankin säästämisen ja sijoittamisen palveluista. Tavoitteenamme on kasvattaa henkilöasiakkaiden markkinaosuutta kuudella prosenttiyksiköllä 48 prosenttiin seuraavan strategiakauden aikana.

 Alueyhtiön tunnusluvut
Vahinkovakuutuksen maksutulo, milj. e
26,8
Maksetut korvaukset, milj. e
 13,0
Asiakasmäärä
 43 000
Henkilöstömäärä
 70